Opis zawodu

Ministrem właściwym dla zawodu asystent osoby niepełnosprawnej jest Minister Edukacji Narodowej.

Podstawowym celem kształcenia jest przygotowanie absolwenta szkoły do wykonywania zadań związanych z:

  1. współtworzeniem programów rehabilitacji i pomocy osobie niepełnosprawnej,
    doradzaniem w zakresie usług medycznych, rehabilitacyjnych, zawodowego przekwalifikowania, kontaktów społecznych, usług kulturalnych, rekreacji i integracji ze środowiskiem,
  2. diagnozowaniem warunków życia i dążeniem do usuwania wszelkiego typu barier (psychologicznych, społecznych, architektonicznych, komunikacyjnych itp. ),
  3. pobudzaniem aktywności osoby niepełnosprawnej oraz jej rodziny w celu zaspokojenia potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych,
  4. planowaniem, kontrolowaniem ocenianiem indywidualnego planu pomocy osobie niepełnosprawnej,
  5. włączaniem osoby niepełnosprawnej w programy instytucji i placówek świadczących usługi rehabilitacyjne,
  6. współpracą z mediami ułatwiającą poszukiwanie sojuszników w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych.
 
  • Program nauczania - Asystent osoby niepełnosprawnej (AON) Open or Close

     

    Kształcenie w zawodzie asystent osoby niepełnosprawnej jest realizowane w jednorocznym okresie nauczania w systemie zaocznym. Możliwe jest skrócenie czasu nauki w przypadku kwalifikacyjnego kursu zawodowego.

    Nazwa przedmiotu Liczba godzin Nazwa działu
    Podstawy przedsiębiorczości 20 Podstawy przedsiębiorczości
    Podstawy psychologii i socjologii 12 Zagadnienia z psychologii ogólnej, społecznej i rozwojowej
    Zagadnienia z socjologii i polityki społecznej
    Anatomia, fizjologia i patologia 48 Podstawy anatomii, fizjologii i patologii
    Postępowanie w stanach zagrożenia zdrowia i życia
    Niepełnosprawność
    Opieka i pielęgnacja człowieka 112 Bezpieczeństwo na stanowisku pracy
    Pierwsza pomoc
    Metody pracy opiekuńczo pielęgnacyjnych
    Działalność gospodarcza w ochronie zdrowia 16 Ogólne przepisy BHP
    Przedsiębiorczość i działalność gospodarcza
    Metodyka pracy asystenta osoby niepełnosprawnej 112 Zasady bezpieczeństwa w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
    Zagadnienia prawne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
    Planowanie pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
    Metody pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
    Język migowy 20 Niesłyszący i język migowy
    Daktylografia
    Ideografia
    Język obcy zawodowy 20 Terminologia medyczna
    Porozumiewanie się z pacjentem i współpracownikami w języku obcym
    Organizacja wsparcia osoby niepełnosprawnej 92 Działalność asystenta i instytucji w organizacji wsparcia osoby niepełnosprawnej
    Trening psychologiczny 18 Trening psychologiczny

     

  • Perspektywy zatrudnienia AON Open or Close

     

    Stanowisko asystenta osoby niepełnosprawnej stworzone zostało Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r.Rozporządzenie w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych z dnia 22 września 2005 r. przyznaje prawo wykonywania tych usług asystentom ON (z pewnymi ograniczeniami). A Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zawiera przepisy odnoszące się do w pewnej mierze do usług asystenckich.

    Wszędzie tam, gdzie liczy się profesjonalne przygotowanie do udzielania i świadczenia usług opiekuńczych i socjalnych w odniesieniu do starszych i przewlekle chorych, upośledzonych intelektualnie, osób z zaburzeniami psychicznymi (psychozy, uzależnienia, nerwice) i rozwojowymi (ADHD, autyzm), osób z dysfunkcjami narządu ruchu (porażenia, niedowłady, następstwa chorób), niewidomymi i niedowidzącymi, głuchymi i słabosłyszącymi jest miejsce dla asystenta osoby niepełnosprawnej: Domy Pomocy Społecznej, Dzienne Domy Pomocy Społecznej, Środowiskowe Domy Samopomocy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej, Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze, Ośrodki Adaptacyjne, Fundusze i Stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych.

    Absolwenci tego kierunku otrzymują świadectwo ukończenia szkoły policealnej, a po zdaniu państwowego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – powyższy tytuł zawodowy.

     

    Odpowiednikiem tego zawodu w krajach anglojęzycznych są takie zawody jak: Community Worker, Care Assistant

     

    Słuchacze tego kierunku mogą wybrać (w cenie czesnego) program jednego z kursów związanych z chorobą i niepełnosprawnością jako specjalizację.